نارضایتی عمومی از عکس های کارت ملی

با توجه به افزایش فراگیر استفاده از سیستم های کامپیوتری، لپ تاپ و تلفن همراه در بین مردم، مطالعه از طریق اینترنت بسیار رواج پیدا کرده است. اما پیدا کردن منابع معتبر برای مطالعه در دنیای اینترنت کار سختی است. مجله اینترنتی ایده آل مگ و سایت اخبار تکنولوژی ایده آل تک به عنوان دو منبع برای مطالعه مطالب مفید در حوزه تکنولوژی، سرگرمی، گردشگری، سلامت، روانشناسی و … هستند.

در ادامه این مطلب قصد داریم گزارشی از نارضایتی مردم از عکس کارت ملی را ارائه دهیم:

حتما می دانید که دریافت کارت ملی برای تمامی افراد بالای ۱۵ سال ایرانی الزامی است. طی یکی دو سال اخیر صدور کارت ملی هوشمند آغاز شد و دریافت آن برای تمام واجدین شرایط اجباری شد.

با توجه به اطلاعات مهمی که در کارت ملی هوشمند ثبت می شود، تصمیم بر این شد که عکس کارت ملی کاملا بدون روتوش باشد. اما تصمیمات اخذ شده در رابطه با شرایط عکس کارت ملی از همان ابتدا مخالفت های زیادی را در پی داشت.

عکس شناسنامه و عکس کارت ملی های قدیمی، در آتلیه ها و مراکز تخصصی عکاسی انجام می شد و سپس به مراکز تحویل داده می شد. اما در پی اعلام عمومی به دلیل اهمیت طبیعی بودن عکس، قرار بر این شد عکس ها به صورت زنده و با شرایط خاص عکسبرداری شود.

برای خانم ها همراه داشتن مقنعه الزامی است و شرایط لازم برای گرفتن عکس آقایان این است که باید از پوشیدن لباس سفید، خودداری نمایند.

در همان ابتدای امر که از جانب مدیرکل نگهداری و مهندسی عملیات سازمان ثبت احوال اعلام شد عکس کارت ملی باید به صورت زنده در دفاتر پیشخوان گرفته شود موجی از اعتراضات آغاز شد. رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران نخستین کسی بود که ابتدا مصاحبه ای با رسانه ها انجام داد و اعلام کرد عکسبرداری در شرایط نوری نامناسب، توسط عکاسان غیر حرفه ای و با دوربین نا مناسب نتایج خوشایندی در پی نخواهد داشت. پس از این مصاحبه شکایتی در این مورد مطرح شد و بر اساس حکم دیوان عدالت اداری، عکسبرداری برای کارت ملی هوشمند در دفاتر پیشخوان دولت و ثبت احوال غیرمجاز اعلام شد. اما تلاش ها در این زمینه راه به جایی نبرد و باعث نارضایتی عمومی از عکس های کارت ملی شد.

دلایل مدیر کل نگهداری و مهندسی عملیان سازمان ثبت احوال این است که در عکسبرداری زنده از رتوش، دستکاری عکس، جعل و جابه جایی جلوگیری می شود. عکس نیاز به احراز هویت ندارد، تردد اضافی برای جابه جایی عکس از آتلیه تا مرکز صدور کارت از بین می رود. هزینه اخذ شده از متقاضی برای عکس کمتر خواهد بود. همچنین انتقال ویروس و آلودگی‌هایی برای انتقال فایل های عکس از بین می رود.

شاید تا حدی این دلایل برای عکسبرداری زنده قانع کننده باشد. اما این کار آنقدر غیر حرفه ای انجام شده که کمتر کسی را می توان یافت از که عکس کارت ملی خود رضایت داشته باشد. با یک سرچ کوچک در گوگل می توانید با خیل عظیم سوالات کاربران در مورد تعویض عکس کارت ملی مواجه خواهید شد. شوخی های زیادی در مورد عکس کارت ملی در فضای مجازی انجام می شود و بسیاری از افراد اقدام به فوتوشاپ کردن عکس و انتشار آن در فضای مجازی کرده اند.

در حال حاضر دستور العملی جدیدی از سمت ثبت احوال اعلام شده که با توجه به نارضایتی کاربران، متقاضیان بعد از عکسبرداری باید عکس را چک کنند و چنانچه از عکس راضی نباشند، دفاتر موظف هستند عکس برداری را تکرار کنند.

با توجه به نارضایتی عمومی مردم از عکس کارت ملی احتمال اینکه امکان تعویض عکس به وجود بیاید اصلا بعید نیست. اما تا این لحظه هنوز هیچ پاسخی به درخواست اکثریت مردم داده نشده است.

 

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 80 = 86

0