تجربیات برتر آموزشی | تضمینی های رایگان سالتحصیلی ۹۹-۹۸

تجربیات برتر آموزشی | تضمینی های رایگان سالتحصیلی ۹۹-۹۸

تجربیات برتر آموزشی تضمینی های سالتحصیلی ۹۹-۹۸ در واقع بهترین نمونه ای از تدوین تجربیات برتر آموزشی می باشد.

در تجربیات برتر آموزشی به‌طور انفرادی تأدیب کنید

تأدیب امری قابل توجه در نظم‌بخشی به کلاس است. تفاوت بین کسب نتایج موثر و غیر موثر به چگونگی تأدیب بستگی دارد. معلمان هنگامی که دانش‌آموزان را به طور انفرادی یا شخصی تأدیب می‌کنند، به نتایج کارسازتری می‌رسند. طبق گفتۀ لاسلی (۱۹۸۱، ص ۹) «آگاه‌سازی‌های انفرادی فقط برای آن دسته از دانش‌آموزانی که از خود رفتار سوء بروز می‌دهند، پیشنهاد می‌شود. برای دانش‌آموزان مشکل است که دستورات مستقیم و شخصی را نادیده بگیرند. اظهار این‌که «دیوید، کتاب کتابخانه‌ات را کنار بگذار و شروع کن به حل تمرینات ریاضی صفحۀ ده» یا صدور فرمان «بکی، نامه‌پرانی بسه، تکالیفت را آماده کن که به خانه ببری» روشن می‌کندکه چه کسی مخاطب معلم است و معلم توقع انجام چه کاری را از «دیوید» و «بکی» دارد. دستورات کلی و عمومی مانند «همه مشغول باشند»، ممکن است این فرصت را به «دیوید» بدهد که به خواندن کتاب کتابخانه‌اش ادامه دهد و «بکی» به نامه‌پرانی‌اش، و در عین حال این‌طور تصور شود که واقعاً هر دو حرف معلم گوش کرده‌اند.

تادیب خصوصی در تجربیات برتر آموزشی

به طور کلی، تأدیب خصوصی در حین کلاسی غیر مشهود صورت می‌گیرد و تقریبا غیرقابل استماع برای دانش‌آموزان دیگر بجز خود دانش‌آموز خطاکار و یا حداقل برای گروه کوچکی از دانش‌آموزان مجاور وی غیرقابل استماع است. به این ترتیب، تنها معلم و دانش‌آموز خطاکار در آن دخالت دارند. به همین دلیل، نه معلم و نه دانش‌آموز تحت چنان فشار شدیدی قرار نمی‌گیرند که با عدم عقب‌نشینی، مجبور به موضع‌گیری در مقابل هم شوند. اینطوری حفظ آبرو می‌کنند (لاسلی، ۱۹۸۱) تأدیب شخصی از این ضرب‌المثل سرچشمه می‌گیرد که «در جمع تشویق کنید (احتمالاً به استثنای بعضی از دانش‌آموزان دوره متوسطه) و در تنهایی تنبیه.»

برنامه مداخله جویانه در تجربیات برتر آموزشی

شریگلی (۱۹۸۵، صص۲۷-۲۶) چهار مهارت مداخله‌گرایانه را برای معلمان جهت واکنش خصوصی نسبت به دانش‌آموزان اخلالگر در ارتباط با تفهیم این‌که رفتارشان غیرقابل قبول است، ارائه می‌دهد. این مهارت‌ها به ترتیب اجرا عبارتند از: «چشم‌پوشی برنامه‌ریزی شده» را _فقط به شکل کوتاه مدت_ برای تخلفات جزئی برگزینند. تغییر حالات چهره و اشارات غیر شنیداری، مانند قرار دادن انگشت اشاره روی لب‌ها، در اخطار دادن به دانش‌آموز خطاکار کمک می‌کند. قدم بعدی، کنترل از نزدیک یا نزدیک دانش‌آموز خلافکار ایستادن، است. سرانجام، کنترل و برخورد حرفه ای و پنهان از دید سایر دانش‌آموزان با رعایت سن و جنس آنان، کمترین تردیدی برای دانش‌آموزان خطاکار باقی نمی‌گذارد که شما از رفتار وی ناراضی هستید.

اگر در نظر دارید رفتار سوء دانش‌آموز را اصلاح کنید، آن را به نحوی مؤثر انجام دهید. از تأدیب انفرادی و خصوصی استفاده کنید.

دانش‌آموزان مشکل آفرین در تجربیات برتر آموزشی

برای کاربرد مؤثر اصول یادگیری شرطی کنش‌گر باید از چهار پیامد قابل دسترسی که از سوی معلم تدارک دیده شده است، آگاه بود. این چهار پیامد عبارتند از: تقویت مثبت، تقویت منفی، اخراج از کلاس و تنبیه.

دانش‌آموزان مسأله ساز خود را با دانش‌آموزان یکی از همکاران خود جا‌به‌جا کنید؛ کسی که به دانش‌آموزانی در سطح متفاوت از کلاس شما درس می‌دهد. او کودک مشکل‌آفرین شما را می‌پذیرد، شما نیز دانش‌آموز مسأله‌ساز او را می‌پذیرید. «جان» دانش‌آموز مشکل‌آفرین کلاس ششمی شما می‌تواند موقتاً به کلاس دوم خانم «لوگان» فرستاده شود. او می‌داند که این مهمان براساس یک توافق برای اخراج از کلاس نزد او فرستاده شده است. خانم «لوگان» می‌داند که این دانش‌آموز باید مشغول تکالیف خود شود و حق هیاهو و ابراز ناراحتی را هم ندارد.

تجربیات برتر آموزشی در تجربیات برتر آموزشی

تجربیات برتر آموزشی به همان میزان که بیشتر حالت آموزشی دارد، از حالت تنبیهی کمتری نسبت به زمانی که دانش‌آموز را در سالن نگه‌ داریم و یا به دفتر مدرسه بفرستیم، برخوردار است. این شیوه، «جان» را از محیطی که حداقل در زمان حاضر، در آن با مشکل مواجه است، دور می‌سازد. رفتن «جان» به کلاس خانم «لوگان» به‌طور موقتی او را از دوستان، همسالان و شنوندگان دور می‌سازد. در عوض خانم «لوگان» می‌تواند گاهی یکی از شاگردان کلاس دوم را به کلاس ششم شما بفرستد.

توجه داشته باشید که هدف از این معاوضه دانش‌آموز با همکار، ایجاد تشویش برای کودک یا تنبیه او نیست. تنبیه پیامدی کاملاً مجزا در یادگیری عملی است. هدف صرفاً قرار دادن کودک در محیطی متفاوت است؛ جایی که او می‌تواند دوباره به انجام وظیفه‌اش مشغول شود. انتقال دانش‌آموز از کلاسی به کلاس دیگر، باید بی‌سروصدا و بدون هیاهو و نیز حتی‌الامکان با ملایمت و آرامش صورت بگیرد. کارهایی از قبیل تهدید با تکان دادن انگشت، زخم زبان زدن ودانش‌آموز کلاس ششمی را «بچه کلاس دومی» خطاب کردن و غیره به هیچ وجه نباید انجام شود.

دانلود فایل تجربیات برتر آموزشی

برای رو‌به‌رو شدن با امور غیرمترقبه و فوق‌العادۀ کلاس درس یا مدرسه (مثل امور مربوط به سلامتی، نظم و غیره) که در زندگی هر معلمی ممکن است اتفاق بیفتد، برنامه‌ریزی کنید. لازم به ذکر نیست که زمان برنامه‌ریزی نباید هنگام وقوع آن امر باشد، بلکه باید قبلاً صورت بگیرد.

به طور مثال، ممکن است لازم شود معلم، بچه‌ای را که ناگهان بیمار شده یا سانحه‌ای برایش رخ داده، به بیمارستان ببرد. در این صورت، با بقیۀ کلاس چه باید بکند؟ اینکه فقط به آن‌ها بگوید به کار خود ادامه دهند، نمی‌تواند بهترین پاسخ به این سوال باشد.

معلم می‌تواند قبل از وقوع چنین حادثه‌ای یادداشتی تدارک ببیند تا به معلم همکارش داده شود و در آن ذکر شده باشد «خواهشمندم تا وقتی که من به مورد اضطراری رسیدگی می‌کنم، مراقب کلاس من باشید.» توضیح بیش از این لازم نیست، یادداشت به سهولت و سرعت، عمل خواهد کرد.

برای دانلود تضمینی های تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی روی لینک زیر کلیک کنید :

https://moallemblog.com/%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%B4-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C/

 

برچسب :

 

تجربیات برتر تدریس , نمونه تجارب برتر معلمان , دانلود رایگان تجارب برتر تربیتی , نمونه تجربیات برتر معلمان ابتدایی , تجربیات آموزشی معلمان ابتدایی , نمونه ای از تجارب برتر تربیتی , نمونه تجربیات برتر ارزشیابی , تجارب برتر پرورشی

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

1 + = 9

0